Ostatnio z powodu nagłego ataku zimy ducha wyzionął mój 10letni akumulator i przyszedł czas żeby wymienić go na coś innego.
A jeżeli już zmieniam i wydaję kasę to warto (oprócz przywrócenia auta do sprawności) coś poprawić.
Wg realoem w e36 328i montowane był 3 pojemności od 65 do 85. Ale wiadomo że duża pojemność w aucie na tor nie jest priorytetem. Akumulator ma po prostu zakręcić silnikiem i nie wymagać częstej obsługi (najlepiej jak by nie wymagał wcale). Wystarczy aby miał odpowiedni prąd rozruchowy, reszta parametrów jest do pominięcia.
Co można ugrać na akumulatorze ? Chodzi oczywiście o redukcję masy. W e36 z mniejszymi silnikami można jeszcze pokusić się o przenosiny do bagażnika, ale w 328i producent zrobił to za nas.
Wracając do wagi można podzielić aku na dwie grupy.
- Zwykłe samochodowe, od 10kg
- Żelowe i motocyklowe do 10kg
Ja rozważałem dwie opcje obie w przedziale cenowy do 200zł. Obydwa akumulatory to wersje kwasowe, żel był poza zasięgiem.
Akumulator samochodowy bosch s4 44Ah 420A
Plusy
- Waga 10.8kg
- Pasuje po lekkiej przeróbce uchwytu w seryjne miejsce.
- Akumulator samochodowy ze sporą pojemnością więc nie trzeba go wyjmować na zimę ani
- Waga w stosunku do serii spada od 6 do 14kg w zależności jaki akumulator był wcześniej zamontowany
Minusy
- Waga w stosunku do żelowego/motocyklowego dwukrotnie większa
- Płynny elektrolit który w razie przeciążeń/dachowania może wypłynąć
Akumulator motocyklowy
CBTX20L-BS (YTX20L-BS) HARLEY DAVIDSON
Plusy
- Waga 5kg
- Sprawdzony przez znajomego w hondzie K20.
- Teoretycznie może pracować w każdej pozycji
Minusy
- Również akumulator kwasowy
- Trzeba dorabiać/przerabiać klemy
- Trzeba dorobić nowe mocowania akumulatora
- Mała pojemność 18Ah i przeznaczenie mogą wskazywać na mniejszą niezawodność w stosunku do akumulatorów samochodowych.
Ja wybrałem boscha bo jest środek zimy i nie mam ochoty dorabiać klem pod gołym niebem. Używam auta w zimę i troche obawiał bym się o niezawodność akumulatora motocyklowego, ale z pewnością nadaje się on idealnie do auta typowo letnio-torowego.
Jak już wcześniej pisałem seryjny akumulator ma od 65 do 85Ah
U mnie siedziała varta 65Ah, mimo że niewiele większa objętościowo od nowego boscha to waga 17kg mówi sama za siebie
Akumulatory 75Ah i 85Ah ważą odpowiednio 22-24kg oraz 24-28kg